piątek, 22 marca 2013

Baba drożdżowa

Nie wyobrażam sobie Świąt Wielkanocnych bez baby drożdżowej.
To taki symbol, od zawsze na wielkanocnym stole. Polana lukrem, pełna rodzynek, delikatnie cytrynowa.
W moim rodzinnym domu pieczona zawsze w glinianych kamionkach.

Choć aura za oknem nie przekonuje, Święta tuż tuż, czas więc pomyśleć, co w tym roku zagości na świątecznej liście łakoci ;)
I jakbym nie kombinowała, to wychodzi mi, że tak jak piernik na Boże Narodzenie, tak Baba na Wielkanoc być musi.
A jak mus, to mus!

Przepis, z drobnymi zmianami, pochodzi z książki  H. Dębskiego ''Współczesna kuchnia polska";
Warszawa 1987


Baba drożdżowa z rodzynkami
1/2 kg mąki pszennej (dałam typ 500)
250 ml mleka
10 -15 dkg cukru pudru
15 dkg margaryny (lub masła; dałam 12 dkg)
4 dkg świeżych drożdży
5 jaj
10 dkg rodzynek (warto dać ciut więcej)
szczypta soli
aromat waniliowy do smaku
tłuszcz i bułka tarta do formy
skórka otarta z 1 cytryny (dodałam od siebie)

Dodatkowo:
sok z cytryny
kilka łyżek wody
cukier puder
cukrowa posypka lub rodzynki do obsypania
 



Z drożdży, odrobiny cukru pudru i kilku łyżek ciepłego mleka zrób rozczyn i odstaw do wyrośnięcia na 10-15 minut. Rodzynki zalej wrzątkiem , przykryj talerzykiem i odstaw.
Białka oddziel od żółtek. W dużej misce ubij żółtka z cukrem pudrem. Następnie dodaj rozczyn drożdżowy, letnie mleko, przesiej mąkę, dodaj aromat waniliowy, skórkę otartą z cytryny, szczyptę soli i wyrabiaj ciasto do połączenia składników. Jako ostatni dodaj roztopiony i przestudzony tłuszcz i ponownie wyrabiaj całość, aż ciasto będzie lśniące. Nakryj miskę folią spożywczą i odstaw w ciepłe miejsce do wyrośnięcia na około godzinę.




Rodzynki odsącz z wody i delikatnie obtocz w mące (zapobiegnie to ich opadaniu w cieście).
Białka ubij na sztywną pianę.
Do wyrośniętego ciasta dodaj rodzynki i pianę z białek i delikatnie wymieszaj całość.
Piekarnik nagrzej do 180 stopni C.
Formę wysmaruj masłem i obsyp bułką tartą. Napełnij formę ciastem do 3/4 wysokości (z powyższej proporcji otrzymałam dwie babki jak na zdjęciu; piekłam w niższych formach).
Wstaw babki do nagrzanego piekarnika i piecz przez około 30 minut- warto nakłuć ciasto drewnianym patyczkiem; gdy będzie suchy, znaczy to, że babki są gotowe.
Przestudzoną babkę udekoruj lukrem i kolorową posypką lub rodzynkami.



6 komentarzy:

Dziękuję za odwiedziny:) Anonimowych komentatorów proszę o podanie chociaż imienia. Za wszystkie komentarze serdecznie dziękuję. Zapraszam Was również do polubienia mojego profilu na Facebooku, a będziecie na bieżąco z nowymi wpisami:)