niedziela, 3 marca 2013

Wiedeński Apfelstrudel

Ten strudel mnie uwiódł. I M. również.
Jest lekki, pełen aromatycznych jabłek, i do tego przywołuje na myśl austriackie wspomnienia :)
Wprawdzie we Wiedniu jeszcze nie byłam, ale te z Salzburga od razu nastrajają mnie pozytywnie, i tylko ma się ochotę na więcej :D.

Ciasto jest szybkie i proste w wykonaniu (i do tego bardzo plastyczne!), a przepis na nie znalazłam u Lo.
Jeśli nie macie jeszcze pomysłu na niedzielny deser, to ten wydaje się być idealnym!


Wiedeński Apfelstrudel
Ciasto:
225 g mąki pszennej (dałam typ 550)
pół łyżeczki soli
1 roztrzepane jajko
2 łyżki oliwy
5 łyżek letniej wody

Nadzienie jabłkowe:
 1 kg jabłek (użyłam Golden Delicious)
40 g płatków migdałowych
50 g rodzynek nasączonych wcześniej przez noc w 3 łyzkach rumu (z racji braku rumu uzyłam w tym celu amaretto, i nasączałam je kilka godzin, a nie całą noc)
1 łyżka startej skórki cytrynowej
1/4 łyżeczki świeżo startej gałki muszkatołowej
1/2 łyżeczki cynamonu
50-70 g cukru (dałam 70 g demerary)
50 g stopionego masła

Wierzch:
łyżka stopionego masła
2 łyżki płatków migdałowych
cukier puder



Jajko połącz z mąką, solą, wodą i oliwą. Zagniataj ciasto przez około 8-10 min (ja zagniatałam ręcznie)- ciasto powinno być zwarte i jednolite. Uformuj kulę z ciasta i włóż ją do woreczka, odstaw na godzinę.
Nie chowaj ciasta do lodówki!

Jabłka obierz, wykrój gniazda nasienne, a miąższ zetrzyj na cienkie plasterki. Dodaj płatki migdałowe, skórkę cytrynową, przyprawy, rodzynki oraz cukier. Wymieszaj i odstaw.



Po godzinie leko rozwałkuj ciasto , po czym podłóż pod nie bawełnianą ściereczkę.
Dłonie włóż pod spód ciasta i lekko rozciagaj ciasto z każdej strony, aż uzyskasz dosyć duży prostokąt (ok. 40 x 30 cm), a ciasto będzie bardzo cienkie.
Posmaruj ciasto roztopionym masłem, następnie równomiernie rozłóż na nim farsz jabłkowy.
Przy pomocy ściereczki zacznij zwijać ciasto wzdłuż dłuższego boku. Końce rolady delikatnie sklej i podwiń pod spód.
Ostrożnie przełóż ciasto na wyłożoną papierem do pieczenia blachę.
Wierzch rolady posmaruj roztopionym masłem i posyp płatkami migdałowymi.
Strudla wstaw do piekarnika nagrzanego do 190 stopni C i piecz przez około 30 minut (powinien być złocisty).
Po lekkiem przestudzeniu posyp go cukrem pudrem. Podawaj z sosem waniliowym, bitą śmietana lub gałką lodów.


6 komentarzy:

  1. Strudel to prawdziwa uczta dla podniebienia!

    OdpowiedzUsuń
  2. Skusiłam się i zrobiłam dzisiaj. Robi się prosto i szybko piecze. Z rozciąganiem też nie ma problemu, ciasto nie rwie się. Jak dla mnie jednak zdecydowanie można wykluczyć z przepisu cukier. Dałam i tak mniej niż 50 g ale jeśli używamy mniej kwaśnych jabłek, to i tak było to stanowczo za dużo, szczególnie, że całość dosładzają rodzynki. Ale całość naprawdę ok i fanie bardziej słodkich deserów z pewnością docenią. Magda

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że ten deser Ci smakował:) Jeśli chodzi o cukier, to jest to kwestia dosyć indywidualna, też często zmniejszam jego ilość. Dziękuję za odwiedziny i pozdrawiam!

      Usuń

Dziękuję za odwiedziny:) Anonimowych komentatorów proszę o podanie chociaż imienia. Za wszystkie komentarze serdecznie dziękuję. Zapraszam Was również do polubienia mojego profilu na Facebooku, a będziecie na bieżąco z nowymi wpisami:)